سرمایهگذاریهای خوب در بخش توسعه زیرساختها، مثل توسعه ایستگاه سرخس، افزایش خطوط مبادله، ارتقای ظرفیت تعویض بوژی و تقویت خطوط پارکینگ بوژیها، احداث چندین سایت تخلیه و بارگیری، بهبود نسبی شرایط در مبادی تخلیه بهویژه بندرعباس و... باعث کاهش میانگین زمان ماندگاری واگنهای CIS در ایران از ۲۱روز به ۱۷روز شده است.
در سهماهه نخست سال جاری، هفتهزار و ۳۰۰ دستگاه واگن، از طریق مرز بینالمللی سرخس وارد کشور شده و پس از تخلیه بار و یا بارگیری مجدد از این مرز خارج شدهاند که میانگین زمان ماندگاری آنها در ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹درصد کاهش یافته است.
مدیرکل راهآهن خراسان در اینباره گفت: سرمایهگذاریهای مناسبی در بخش توسعه زیرساختها شامل توسعه ایستگاه سرخس، افزایش خطوط مبادله، ارتقای ظرفیت تعویض بوژی و تقویت خطوط پارکینگ بوژیها، احداث چندین سایت تخلیه و بارگیری، بهبود نسبی شرایط در مبادی تخلیه بهویژه بندرعباس و همچنین راهاندازی قطارهای برنامهای و مستقیم ترانزیتی سرخس-بندرعباس و بالعکس، باعث کاهش میانگین زمان ماندگاری واگنهای CIS در ایران از ۲۱روز به ۱۷روز شده است.
محمدهادی ضیاییمهر اضافه کرد: واگنهای آسیای میانه از تاریخ ورود به ایران از مرز سرخس مشمول پرداخت حق بهرهبرداری، بهصورت ارزی به راهآهنهای آسیای میانه میشوند. بنابراین کاهش ماندگاری واگنهای مذکور در شبکه ریلی کشور در سهماهه سال جاری، بیش از ۹۳۰هزار فرانک معادل ۴۰میلیارد ریال صرفهجویی ارزی را به دنبال داشته و مانع خروج ارز از کشور شده است.
ضیاییمهر تاکید کرد: ۴۸درصد از واگنهای ورودی و خروجی از مرز سرخس واگنهای لبهبلند بوده که عمدتا حامل گوگرد ترانزیتی هستند و میانگین ماندگاری آنها ۱۵روز است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵درصد کاهش یافته، همچنین ۳۶درصد مربوط به واگنهای مسقف است که میانگین مدتزمان ماندگاری آن ۲۰روز است.
مدیرکل راهآهن خراسان افزود: بهرهوری مهمترین کلیدواژه مدیریت نوین است و از همینرو هم در چند سال اخیر افزایش بهرهوری یکی از مهمترین اهداف راهآهن جمهوری اسلامی ایران شده است.
ضیاییمهر تصریح کرد: بنابراین ما همواره به دنبال افزایش درآمد همراه با کاهش هزینهها در راستای افزایش بهرهوری هستیم و بر این اساس، کاهش ماندگاری واگنهای CIS در ایران، یکی از مهمترین اقدامات در راستای افزایش بهرهوری است.
منبع: تین نیوز