صفحه اصلی
درباره ما
آرشیو اخبار
تماس با ما
معرفی خدمات
درخواست حمل بار
نمایندگی ها
آگهی ها
مقررات حمل بار
اخبار
تماس با ما
انتخاب زبان

 

برای توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی برنامه ریزی های متعددی انجام شده است و با شرکت های بزرگ اروپایی تفاهمنامه هایی نیز امضا شده است و به تازگی زمینه اتصال شبکه ریلی ایران و کشورهای همسود فراهم شده است.

 به گزارش خبرگزاری شبستان ، ایران تا پایان سال ۹۲ دارای ۱۰۳۹۲ کیلومتر شبکه ریلی استاندارد و ۹۶ کیلومتر (میرجاوه-زاهدان) خطوط ریلی عریض است. ساخت و توسعه خطوط ریلی در ایران توسط معاونت ساخت و توسعه راه آهن انجام می‌پذیرد. نگهداری و تعمیر و هم‌چنین بهره‌برداری از این شبکه ریلی بر عهده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است. به اعلام راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر تعداد ۴۵۴ دستگاه لکوموتیو از بخش دولتی و ۷۴ دستگاه لکوموتیو متعلق به بخش خصوصی در خطوط راه آهن کشوری در گردش است. همچنین از مجموع ۲۲.۰۹۸ واگن باری و ۲.۰۷۶ واگن مسافربری موجود به ترتیب تعداد ۳۱۴۱ واگن باری و ۷۲ واگن مسافربری توسط بخش خصوصی خریداری شده اند.

 بنابراین گزارش، یکی از برنامه های کوتاه مدت راه آهن کشورمان برای توسعه خدمات مسافربری و باری آن است که تا پایان سال ۱۳۹۶ ظرفیت جا به جایی مسافر از ۲۸ میلیون نفر فعلی به ۴۰ میلیون نفر افزایش یابد که برای تحقق این امر حداقل باید تعداد ۷۰۰ دستگاه واگن مسافربری به ناوگان ریلی کشور اضافه شود. همچنین از آنجا که در این برنامه پیش بینی شده است تا میزان حمل بار از ۳۳ میلیون تن فعلی به ۷۰ میلیون تن افزایش یابد لازم است تا تعداد ۱۱ هزار واگن باری نیز به ناوگان ریلی کشور افزوده شود.

 این گزارش می افزاید: برای توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی برنامه ریزی های متعددی انجام شده است و با شرکت های بزرگ اروپایی تفاهمنامه هایی نیز امضا شده است و به تازگی زمینه اتصال شبکه ریلی ایران و کشورهای همسود فراهم شده است. ایرنا در این زمینه خبر داده است: "در مذاکرات هیات راه آهن ایران در مسکو با همتایان خود از کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، فنلاند، ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان و روسیه، موضوع های مربوط به راه اندازی و تسهیل در تردد قطارهای باری از مسیر ترانزیتی جمهوری اسلامی و اتصال ریلی با کشورهای همسود بررسی و زمینه آنها فراهم شد.

 در جمعبندی مذاکرات دو روزه اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای همسود متشکل از چند جمهوری سابق شوروی و کشورهای شریک این همکاری از جمله هیات ایرانی به ریاست حسین عاشوری عضو هیات مدیره و رئیس کارگروه ترانزیت راه آهن جمهوری اسلامی که انتشار یافت، آمده است: محورهای کارکردی حمل و نقل سال ۲۰۱۶ و سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ در نشست هیات ها تجزیه و تحلیل شد و همچنین علل و عوامل برخی کاستی ها و زمینه ها برای پیشرفت بیشتر مورد مذاکره قرار گرفت."

 یادآور می شود: محورهای اصلی مربوط به ایران در این نشست، پیوستن راه آهن جمهوری اسلامی به سامانه IT کشورهای همسود و همچنین تردد واگن های باری ایرانی در قلمرو این کشورها در نشست اصلی و رایزنی های دوجانبه بود.

منبع خبر : تین نیوز

 

۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ساعت ۱۱:۱۷ تعداد بازدید ۱۷۲۸