صفحه اصلی
درباره ما
آرشیو اخبار
تماس با ما
معرفی خدمات
درخواست حمل بار
نمایندگی ها
آگهی ها
مقررات حمل بار
اخبار
تماس با ما
انتخاب زبان

مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد:در پایان برنامه ششم راه‌آهن باید به ۳۰ درصد از کل حمل‌ بار برسد یعنی باید حمل ۴۰ میلیون تن بار به ۱۹۵ میلیون تن افزایش یابد.


به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید محمدزاده در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام برای سال منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۹۵، اظهار داشت: مقام معظم رهبری توجه ویژ‌ه‌ای به حمل‌ونقل ریلی دارند و ایشان در بازدید از کارخانه مپنا در سال ۹۳ به مدیرعامل وقت شرکت راه‌آهن فرمودند که؛ کامیون ها را از جاده ها جمع کنید، این همه زحمت کشیده شد تا بنادر به راه‌آهن متصل شوند آنوقت تمام بار بنادر را کامیون ها حمل می کنند. این موضوع را یادداشت کرده بودم که به آقای دکتر آخوندی بگویم، بروید و کاری کنید که بارها با راه‌آهن حمل شود "

وی افزود:حمل‌ونقل ریلی از نظر رهبری یک اولویت است و معظم له در سیاست‌های کلی برنامه ششم در فصل حمل‌ونقل به این موضوع در دو بند ۲۴ و۲۵ تاکید کردند که در بند ۲۴ اولویت حمل‌ونقل ریلی درحوزه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی و در بند ۲۵ اولویت حمل‌ونقل ریلی بار و اتصال ریل به مراکز تجاری، صنعتی و تولید بار و مسافر و تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال ریل به کشورهای همسایه مورد تأکیدقرار گرفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نظر رئیس‌جمهوری و پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی در حوزه ریلی و حمایت مجلس در تبیین برنامه ششم بیان داشت: در این برنامه چند بند بسیار ارزشمند در توسعه حمل‌ونقل ریلی در نظر گرفته‌شده است. با عنایت به اینکه حمل‌ونقل ریلی به ازای هر تن کیلومتر بار در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای حداقل یک‌هفتم سوخت مصرف می‌کند؛ در هر تن کیلومتر بار حداقل ۳۵ سی سی صرفه جویی سوخت و در حوزه مسافر نیز به ازای هر نفر کیلومتر ۲۰ سی‌سی صرفه‌جویی سوخت حاصل می‌شود .

محمدزاده با اشاره به مصوبه مجلس بیان داشت: طبق مصوبه مجلس در پایان برنامه ششم توسعه، راه‌آهن باید به ۳۰ درصد از کل حمل‌ بار برسد یعنی باید حمل ۴۰ میلیون تن بار به ۱۹۵ میلیون تن افزایش یابد. همچنین در حمل مسافر نیز باید از ۲۰ میلیون نفر به ۱۰۰ میلیون مسافر ارتقا یابیم .

وی با اشاره به حمایت های مجمع عمومی از راه‌آهن گفت: از سال ۹۳ با حمایت های مجمع عمومی و سیاست گذاری های راه‌آهن عملکرد راه‌آهن افزایش یافه است .

وی افزود: راه‌آهن هر اقدامی را که در جهت اقتصاد مقاومتی‌، امنیت و پایداری بیشتر باشد انجام می دهد .

مدیر عامل راه‌آهن گفت: اگر ما به اقتصاد ایران می اندیشیم باید کاری کنیم که برای فرزندان و نسل آینده مساله صرفه جویی سوخت و مساله امنیت پایدار اقتصادی را فراهم کنیم .

محمدزاده بابیان اینکه صرفه جویی های سوخت ارتباط مستقیمی با مساله حفظ محیط زیست دارد، گفت: ایران عضو کنوانسیونی است که در آن متعهد شده برای کاهش آلاینده ها اقدامات اساسی انجام دهد .

وی افزود: برای امنیت شهروندان ایرانی در جاده ها باید بار را از جاده ها به سمت ریل هدایت و امنیت اجتماعی را ارتقا دهیم .
محمدزاده بابیان اینکه پیش‌بینی راه‌آهن تا ۸ سال آینده رسیدن به سهم ترانزیت ۱۰۰ میلیون تن است، افزود: با توجه به پتانسیل موجود در منطقه اگر بخواهیم به این سهم و رقم برسیم بایستی در موضوع ریل جدی تر عمل کنیم .

وی یادآور شد، ریاست جمهوری در ۴ سال دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم بر توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت تاکید داشته اند و وزارت راه و شهرسازی با جدیت کامل، طرحهای اقتصادی و صنعتی توسعه صنعت ریلی را پیگیری و اجرا کرده است .

مدیر عامل راه‌آهن اضافه کرد: حمایت های دولت و مجلس و تدابیر سازمان برنامه و بودجه در جهت حمایت از راه‌آهن بی نظیر بوده و منجر به بسته های ارزشمندی از قانون های مربوط به حمل‌ونقل ریلی شده است .

وی بابیان اینکه شرکت راه‌آهن در برنامه ششم توسعه موظف شده نسبت به راه اندازی شرکت قطارهای حومه ای اقداماتی را انجام دهد، گفت: اگر بدانیم تنها در شهر تهران روزانه نزدیک به یک میلیون و ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مسافر حومه ای از یک طرف حرکت می کنند و در طول روز تردد مسافر حومه ای از تهران به بیش از ۲ میلیون نفر می‌رسد، متاسفانه سهم ریل در جابجایی مسافران حومه ای ۲ درصد است و این عدد برای شهری مثل تهران باید به حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد و این موضوع نقش و جایگاه قطارهای حومه ای را بیش از پیش نشان میدهد .

وی ادامه داد: برای آنکه رغبت بیشتر و حضور سرمایه گذار بخش خصوصی رامهیا کنیم؛ مجموعه ای از بسته ها برای سرمایه گذاران مصوب شده است .

اتفاقی بی نظیر درتاریخ راه‌آهن

معاون وزیر راه و شهرسازی به برخی از این بسته ها اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری در راه‌آهن مشمول سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته است و مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی باری با نرخ صفر حساب می‌شود. همچنین توسعه بخش مسافری راه‌آهن مشمول قانون توسعه گردشگری و ایرانگردی شد .

محمدزاده تصریح کرد: مساله تامین دیزل از نکات مهم دیگر است که در ماده ۵۸ دولت تضمین تسهیلات برای تامین ناوگان را برای موضوعات قطار شهری و قطارهای حومه ای در نظر گرفته است .

و همچنین در ماده ۱۲ بند (ق) برای راه‌آهن ۷.۵ میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفته‌شده که محدودیت هایی وجود دارد که این موضوع نیز بایستی عملیاتی شود .

مدیر عامل راه‌آهن همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه کارها با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت پیشروی خوبی داشته و قرارداد فی مابین امضا شده و امیدواریم که بتوانیم به فوریت از آن استفاده کنیم .

مدیر عامل شرکت راه‌آهن افزود: در ماده ۷۰ قاتون بودجه؛ ۱۰ درصد از فروش گازوئیل برای تثبیت نرخ حق دسترسی در نظر گرفته‌شده که خوشبختانه تبدیل به موافقت نامه شده و امید داریم از این حمل بتوانیم به یک دریافتی برسیم .

وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت مجمع عمومی برای بحث های جاری راه‌آهن و طرح عمرانی آن اقدامات مهمی را انجام خواهیم داد .

وی در پایان گفت: در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، حمل بار از ۳۵ میلیون تن به ۴۰.۲ میلیون تن رسید اتفاقی که در تاریخ ۹۰ ساله راه‌آهن بی نظیر بود .

راه‌آهن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور را رقم زد

محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع راه‌آهن بابیان اینکه خوشبختانه شرکت راه‌آهن این افتخار را دارد که همچون سال گذشته اولین شرکت برگزارکننده مجمع عمومی سالیانه شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی باشد، گفت: راه‌آهن یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ازلحاظ پهنه جغرافیایی، حوزه عملیاتی و گردش مالی است .

وی افزود: این افتخار را مرهون رهنمودهای اعضای مجمع، تلاش‌ها و خدمات سازمان حسابرسی می‌دانیم .

نظامی تصریح کرد: شرکت راه‌آهن خوشبختانه در طول دوران حیات خود موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور را رقم‌زده و در روزهای گرم و سرد کشور همواره پشتیبان آن بوده است .

محمدرضا نصرت نظامی تعداد کل کارکنان شبکه ریلی را حدود ۳۰ هزار نفر ذکر کرد و افزود: از این تعداد ۹ هزار نفر در شرکت راه‌آهن مشغول خدمت هستند، ۸ هزار نفر در حوزه تعمیر و نگهداری خطوط در شرکت‌های بالاست و تراورس و ۱۳ هزار نفر نیز مسئولیت کنترل ترافیک و عملیات در سطح شبکه ریلی را عهده‌دار هستند .

وی افزود: میزان حمل بار راه‌آهن در سال ۹۳، ۳۵ میلیون تن در سال ۹۴، ۳۶ میلیون تن و در سال ۹۵ بیش از ۴۰ میلیون تن بوده است درحالی‌که منابع جدیدی به شرکت راه‌آهن تزریق نشده و دلیل جهش چشمگیر رشد بار طی سال گذشته، استفاده حداکثری از امکانات موجود و مدیریت بازار بوده است .

نصرت نظامی خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ بیش از ۵/۹۸ درصد از بودجه مصوب شرکت در حمل بار محقق شده است و با توجه به رشد ۸ درصدی حمل بار از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل، پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان شهریورماه، رشد ۱۰ درصدی که در بودجه برای راه‌آهن در نظر گرفته‌شده محقق خواهد شد .

وی بابیان اینکه سهم راه‌آهن در جابجایی بار از کل بازار حمل‌ونقل، ۸/۱۱ درصد است تصریح کرد: قیاس بین حمل‌ونقل جاده‌ای و ریل، قیاس مع‌الفارق است زیرا راه‌آهن در ۱۱ استان کشور حضور ندارد و حتی در استان‌هایی که راه‌آهن دارد، گستردگی ریل به گستردگی جاده نیست .

۷۵۶ ریال منافع اجتماعی راه‌آهن به ازا هر تن کیلومتر

وی به منافع اجتماعی حاصل از حمل‌ونقل ریلی از قبیل مسائل رسیت محیطی، کاهش تلفات جاده‌ای و مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: طبق محاسبات سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت، به ازای هر تن کیلومتر باری که توسط راه‌آهن جابجا می‌شود نسبت به جاده؛ ۷۵۶ ریال منافع اجتماعی برای کشور حاصل می‌شود .

نصرت نظامی؛ عدم اتصال بسیاری از مراکز بار به شبکه ریلی، تنگناهای ظرفیتی شبکه ریلی، کمبود ناوگان، عدم توجه به استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی در توسعه صنعتی کشور، سیاست‌های منجر به توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، عدم سیاست‌گذاری صحیح در توزیع بار و عدم استفاده از شیوه حمل‌ونقل ترکیبی را از عوامل تأثیرگذار بر عدم جذب بار توسط راه‌آهن برشمرد و گفت: توجه به حمل‌ونقل ترانزیت یکی از موضوعات مهم و موردتوجه شرکت راه‌آهن است زیرا درآمد ناشی از آن باکیفیت‌ترین درآمد راه‌آهن است .

نصرت نظامی افزود: سهم حمل‌ونقل ترانزیت ریلی از کل بازار حمل‌ونقل ترانزیت جاده‌ای و زمینی، ۸/۱۲ درصد است که این مقدار نسبت به مهروموم‌های قبل رشد داشته است و در سال گذشته، راه‌آهن بیش از ۵/۱ میلیارد تن کیلومتر حمل‌ونقل ترانزیت انجام داده است .

وی به اهم اقدامات حوزه فنی و زیربنایی راه‌آهن در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: بازسازی و بهسازی ۳۶۷ کیلومتر از خطوط شبکه ریلی، مقاوم‌سازی ۳۴ هزار مترمربع سطح عرشه پل به‌منظور افزایش بارمحوری، ATC و تراک بندی محورهای پرتردد، برنامه‌ریزی برای تبدیل ایستگاه‌های راه‌آهن به یک مجموعه چندوجهی، تهیه طرح جهت توسعه انسانی، اقتصادی و اجتماعی فضای سایت‌های ایستگاهی کشور با رویکرد توسعه حمل‌ونقل همگانی گرا و تعامل با سیاست‌گذاران شهری و برنامه‌ریزی برای توسعه و بازآفرینی فضای شهری پیرامون ایستگاه با استفاده از توسعه سایت‌های ایستگاهی به‌عنوان محرک توسعه ازجمله این اقدامات بوده است .

نصرت نظامی گفت: اقدامات راه‌آهن طی سال ۹۵ در حوزه مسافری؛ نوسازی ناوگان مسافری و کاهش میانگین سن واگن با خروج ۳۵۰ دستگاه واگن با عمر بالای ۴۵ سال، کاهش زمان توقف قطارهای مسافری به‌منظور افزایش بهره‌وری و ظرفیت، توسعه گردشگری ریلی و برگزاری ۲۰ تور گردشگری خارجی و ۳۰ تور گردشگری داخلی در شبکه ریلی به‌منظور بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی کشور بوده است .

وی افزود: ارتقای سطح کیفی خدمات به مسافرین قطارها، کاهش مدت‌زمان سیر قطارهای تهران-مشهد از ۱۲ ساعت به کمتر ۱۰ ساعت، پرداخت خسارت ناشی از تأخیر قطارهای مسافری به‌عنوان عاملی بازدارنده در وقوع کاستی‌ها و جبران بخشی از خسارات وارده به مسافرین بوده است .

وی با اشاره به اینکه شرکت راه‌آهن دارای ۱۰ هزار و ۴۷۵ کیلومتر خطوط ریلی است، عنوان کرد: اگر خطوط مانوری و خطوط فرعی را هم به آن اضافه کنیم مجموع راه‌آهن به ۱۳ هزار و ۸۰۲ کیلومتر می‌رسد که مرزهای شمالی و جنوبی و شرقی و غربی را به هم وصل کرده است .

وی اضافه کرد: تعداد لکوموتیوهایی که شرکت راه‌آهن در اختیار دارد و ما به‌عنوان لکوموتیو گرم از آن یاد می‌کنیم بالغ‌بر ۵۵۰ دستگاه است که شامل مجموعه لکوموتیوهای راه‌آهن و بخش خصوصی می‌شود .

نظامی گفت: متوسط سن لکوموتیوهای در حال سرویس ۳۱ سال است و علاوه بر این ۲۲ هزار دستگاه واگن باری هم داریم که حدود هزار دستگاه واگن در مالکیت راه‌آهن است و بقیه واگن‌ها در مالکیت شرکت‌های بخش خصوصی است .

معاون توسعه مدیریت و منابع اظهار داشت: متوسط سن واگن‌های در سرویس راه‌آهن حدود ۲۴ سال است و همچنین ۱۳۲۹ دستگاه واگن مسافری داریم و در سال گذشته به‌منظور افزایش ایمنی نزدیک به ۳۵۰ دستگاه از واگن‌های مسافری که دارای سن بالای ۴۵ سال بودند را از رده خارج کردیم و هم‌اکنون متوسط سن واگن‌های مسافری ما حدود ۲۷ سال است .

وی خاطرنشان کرد: برای اداره راه‌آهن دارای ۱۹ منطقه عملیاتی است و در کنار آن ۳۷ شرکت خصوصی حمل‌ونقل باری در حال فعالیت هستند، همچنین ۱۳ شرکت مسافری داریم که از این ۱۳ شرکت حدود ۱۱ شرکت فعال هستند‌ .

نصرت نظامی گفت: ۲۳ مهر امسال مصادف با نودمین سالگرد احداث راه‌آهن سراسری ایران است و راه‌آهن در طول دوران حیات خود موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور را رقم‌زده و در روزهای سخت و جنگ نیز پشتیان کشور بوده است .

برگزاری اولین مجموعه زیرمجموعه‌های وزارت راه توسط راه‌آهن

در ادامه غلامرضا سلامی نماینده سازمان حسابرسی گفت: شرکت راه‌آهن اولین شرکتی است که صورت‌های مالی خود را در زمان مقرر ارائه داده و مجمع آن برگزار می‌شود .

وی افزود: راه‌آهن در احساس مسئولیت و انجام امور مالی گوی سبقت را از سایر شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ربوده است و امیدوارم که جایگاه حمل‌ونقل ریلی در کشور ارتقا بیشتری یابد .

وی تصریح کرد: اکنون گروه مدیریتی شرکت راه‌آهن متخصص است و درصدد پیشرفت است و دولت نیز لزوم توسعه راه‌آهن را می‌داند که در این راستا ایجاد شهرهای ریل پایه و توسعه خطوط حومه‌ای اقدامات خوبی است که توسط وزارت راه و شرکت راه‌آهن در حال انجام است .

وی گفت: امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که راه‌آهن هم سودآور و هم موفق شود در خدمت‌رسانی به مردم به جایگاه واقعی خود برسد و همچنین طی برنامه‌ای ۱۰ ساله جایگاه صنعت ریلی در کشور و منطقه ارتقا یابد .

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های زیادی در دست اجرا است و نوید آینده بسیار خوبی برای راه‌آهن می‌دهد زیرا ایران کشور پهناوری است و جزء ۱۵ کشور پهناور دنیا است که نقش ارزنده‌ای در مسیر ترانزیتی بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا دارد .

گفتنی است؛ مجمع عمومی سالانه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور اعضای مجمع نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه‌وبودجه کشور برگزار شد .

یادآور می‌شود؛ پس از ارائه گزارش عملکرد مدیرعامل، هیئت‌مدیره و معاونین شرکت و طرح و پاسخ به سؤالات نمایندگان اعضای مجمع عمومی حاضر در جلسه در خصوص عملکرد وظایف شرکت، گزارش حسابرس و بازرس قانونی در خصوص رسیدگی به ‌صورت‌های مالی سال ۱۳۹۵، توسط نماینده سازمان حسابرسی قرائت و مجمع ضمن تقدیر و تشکر از کلیه‌ی کارکنان و مدیران شرکت راه‌آهن نسبت به تصویب صورت‌های مالی سال مزبور اقدام و تکالیفی را نیز در جهت بهبود و توسعه‌ی فعالیت‌های راه‌آهن در سال ۱۳۹۶ وضع کرد .

منبع: تین نیوز

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ ساعت ۰۹:۴۸ تعداد بازدید ۱۷۶۲