صفحه اصلی
درباره ما
آرشیو اخبار
تماس با ما
معرفی خدمات
درخواست حمل بار
نمایندگی ها
آگهی ها
مقررات حمل بار
اخبار
تماس با ما
انتخاب زبان

مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی، گفت: کاهش معطلی قطارهای کشورهای آسیای‌مرکزی به‌ویژه ترکمنستان در شبکه‌ریلی کشور موجب صرفه‌جویی ۴۰ میلیارد ریالی شد.

به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن خراسان‌رضوی، محمدهادی ضیایی‌مهر افزود: طی چهارماه نخست سال‌جاری ۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه واگن از طریق مرز بین‌المللی سرخس وارد کشور شده و پس از تخلیه‌ بار یا بارگیری مجدد از این مرز خارج‌شده‌اند که میانگین زمان ماندگاری آن‌ها در ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشت.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه باید از تاریخ ورود واگن‌های آسیای‌مرکزی به کشور حق بهره‌برداری از این واگن‌ها را به‌صورت ارزی به راه‌آهن‌های کشورهای یادشده بپردازیم، با کاهش زمان ماندگاری این واگن‌ها در کشور حدود ۹۰۰ هزار فرانک سوئیس و معادل ۴۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی ارزی انجام‌شده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی، گفت: سرمایه‌گذاری‌های مناسب در بخش توسعه زیرساخت‌ها شامل توسعه ایستگاه سرخس، افزایش خطوط مبادله، ارتقای ظرفیت تعویض بوژی و تقویت خطوط پارکینگ بوژی‌ها، احداث چندین سایت تخلیه و بارگیری، بهبود نسبی شرایط در مبادی تخلیه به‌ویژه در بندرعباس و همچنین راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای و مستقیم ترانزیتی سرخس - بندرعباس و بالعکس باعث کاهش معطلی و زمان ماندگاری قطارهای کشورهای آسیای‌مرکزی در ایران از ۲۰ روز به ۱۷ روز شده است.

ضیایی‌مهر افزود: ۵۰ درصد از واگن‌های ورودی و خروجی از مرز سرخس واگن‌های لبه‌بلند حامل گوگرد صادراتی است و میانگین زمان ماندگاری آن‌ها ۱۵ روز است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد کاهش‌یافته، همچنین ۳۵ درصد بقیه واگن‌ها نیز مربوط به واگن‌های مسقف است که میانگین معطلی آن‌ها ۲۰ روز است.

وی اظهار کرد: در چند سال اخیر افزایش بهره‌وری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران تعیین‌شده و در این راستا کاهش ماندگاری واگن‌های خارجی در ایران یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها است.

پارسال یک‌میلیون و ۹۷۰ هزار تن کالا توسط ۳۳ هزار و ۸۵ دستگاه واگن از طریق مرزریلی سرخس با ترکمنستان و کشورهای آسیای‌مرکزی در سه بخش صادراتی، وارداتی و ترانزیتی مبادله شد.

۱۲ درصد از مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط شبکه‌ریلی کشور معادل هزار و ۵۰۰ کیلومتر در خراسان‌رضوی رضوی قرار دارد.

مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از طریق راه‌آهن از ۲ مرزریلی سرخس و اینچه‌برون انجام می‌شود.

مرز سرخس به دلیل سابقه، زیرساخت‌های بهتر و نزدیک بودن به کشورهای آسیای‌مرکزی و مسیرریلی بندرعباس بخش عمده ترانزیت و تجارت ریلی کالا بین ایران و این کشورها را به خود اختصاص داده است.

منبع: تین نیوز

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ساعت ۱۲:۱۱ تعداد بازدید ۱۰۵۹